مشاوره و روانشناسی

علاوه بر هوش سرشار ، برتری این افراد برای خلق و ایجاد مسائل هنری و ابداع

از همان ابتدا مشخص است . عقیده بر این است که برای توفیق در ایجاد آثار هنری 

باید مراحل مختلفی طی شود و عبور از این مراحل لازمه دست یافتن و خلق هنر است .

 

الف  - مرحله تهیه و آمادگی : 

در این مرحله کودک مسئله ای را مطالعه می کند و باهدایت و تشویق استادی که خود

نیز از قدرت خلاقانه برخوردار است انگیزه اولیه پیدا می شود . درک مشکل ، علاقه

و آمادگی برای حل آن از خصوصیات این مرحله است .

ب - مرحله پنهانی یا نهفتگی :

در این مرحله درباره آنچه آموخته یا مطالعه کرده تجزیه و تحلیل و روابط موجود را کشف

می کند . و قسمت هایی که با مطلب مورد نظر برای حل مشکل ارتباط دارند اهمیت

پیدا کرده و بقیه کم کم کنار گذاشته می شود . 

ج - جرقه فکری ( اشراق ) :

جرقه فکری ناگهانی صورت می گیرد و در واقع بصیرت و دانایی به اندیشه می رسد

. در این مرحله اگر اندیشه با استدلال منطقی همراه گردد مشکل حل می شود .

د - مرور و تکرار :

کودکان تیزهوش برای رسیدن به هدف نهایی مرتبا مسئله را دنبال و تکرار می کنند 

و غالبا در خلوت به تنهایی کار می کنند . چون به مسائلی علاقه دارند که برای دیگران

چندان اهمیتی ندارد . 

 

مراحل فوق همیشه به طور یکنواخت پیشرفت نمی کند و زمان معینی لازم دارد تا به

مرحله پختگی برسد .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : شنبه 20 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این کودکان به مفاهیم مجرد توجه بیشتری دارند و بهتر ، سریعتر و بیشتر از دیگران

مطالب کتاب را یاد می گیرند و تعداد کتابهایی که خوانده اند به مراتب زیاد است .

این افراد خستگی خود را با خواندن کتاب برطرف می کنند و از خواندن و حل مسائل

لذت می برند و به قولی کتاب ممکن است آنها را به جایی برساند و در تحریک 

سلولهای مغزی کمک زیادی بکند . از لحاظ نگارش نیز این افراد برتری دارند و تعداد

نوشته ها و رونویسیها زیاد است . به جای آنکه کتابی را بخرند عینا آنرا می نویسند

و استفاده می کنند و اوقات فراغت خود را به این صورت می گذرانند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : جمعه 19 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در این کودکان یادگیری اعداد بهتر است . چون عدد یک مفهوم مجرد است

این افراد علاقه زیادی به ساختن اشیا ، کارهای دستی ، ریاضیات ، ارزیابی

، اندازه گیری و وزن کردن دارند و اشکال هندسی را تمیز و زودتر از موقع خود

یاد می گیرند . این کودکان ممکن است به تعلیمات کلاسیک رغبت زیادی 

نداشته باشند و به مسائل فنی ، عینی و واقعی بیشتر از مسائل ذهنی علاقه مند

باشند . به علاوه در کارهای حرفه ای تیزهوشهای حرفه ای پیشرفت خارق العاده دارند .

در صورتی که به امور درسی نیز علاقه داشته باشند به علت یادگیری درسی و حرفه ای

میتوانند در کارهای صنعتی و ایجاد کارخانه ها به خوبی هدایت و رهبری این امور را 

بعهده بگیرند . به علت بی علاقگی به تحصیل و درس ازمدرسه اخراج میشوند و به 

کارهای حرفه ای خصوصی  و صنعتگری می پردازند و اغلب نیز صنعتگران قابلی می شوند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این کودکان با وجود هوش زیادی که با آزمونهای مخصوص مشخص می شود 

در یادگیری موفق نیستند . نکته جالب اینکه آموزگاران اکثرا گزارش میدهند

که این افراد قدرت درک ، نبوغ و بصرت کافی دارند ولی نمی دانند چرا نتیجه

امتحاناتشان خوب نیست . 

بعضی عقیده دارند چون کودکان باهوش به سرعت درسها را یاد می گیرند 

لذا مانند دیگران تمرین نمی کنند . به علاوه اغلب قبل از ورود به مدرسه بعضی

از درسها را یاد گرفته اند و توضیحات آموزگار باعث خستگی و بی حوصلگی آنها

می شود به همین دلیل ارتباط بین دانش آموز و آموزگار بهم می خورد .

گاهی اوقات علت بی علاقه گی به درس ناشی از مسائل خانوادگی است .

گرفتاری والدین باعث میشود کودک در جایی کار کند و مخارج زندگی خود و خانواده اش

را تامین نماید به همین دلیل در کلاس درس خسته است . دیر سر کلاس حاضر 

می شود و از نظر عاطفی نیز روابط خوبی با والدین ندارد . والدین این کودکان 

غالبا سواد چندانی ندارند و حتی به تحصیل کودک نیز توجهی نمی کنند و از او

انتظار دارند هرچه زودتر وارد بازار کار شود و پولی به دست بیاورد .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

این نوع بیماری با تشنجات توام با بیهوشی مشخص می شود و در بین عوام به 

(( حمله غش)) معروف است . حملات به طور ناگهانی شروع شده و فرد بدون

آگاهی به زمین می خورد و سه مرحله انقباضی ، تشنجی و اغما یکی پس از

دیگری اتفاق می افتد .  

در مرحله انقباضی عضلات بدن کشیده شده ، سر به عقب می افتد و بدن یکپارچه

و سفت و تنفس قطع می شود ، دستها خم و پاها منقبض می گردد . این مرحله

15 تا 50 ثانیه طول می کشد . 

در مرحله تشنجی عضلات صورت ، دستها و تمام بدن دچار حرکت  و تکان شدید 

شده که با باز گرفتن زبان ، کف کردن دهان ، کبودی رنگ صورت و گاهی دفع ادرار

و گاز توام میشود . این مرحله 1 تا 3 دقیقه طول می کشد و بیمار وارد مرحله اغما

میشود .

در مرحله اغما بیمار به خواب عمیقی فرو می رود و باصدای بلند تنفس 

می کند . این مرحله ممکن است چند ساعتی هم طول بکشد .

سه مرحله فوق باضافه مرحله اولیه که به (( اورا)) یا مرحله خبر کننده معروف است

و مربوط به محل ضایعه مغزی می باشد چهار مرحله صرع بزرگ را تشکیل میدهند .

(( اورا )) ممکن است حرکتی ، حواسی ، حسی ، روانی و احشایی باشد .

اورای حرکتی نظیر پیدایش بعضی حرکات غیر ارادی مانند دویدن ، گرفتن چیزی 

یا به دنبال گشتن چیزی یا مزمزه کردن ، پرش عضلات ، تکرار کلمات و نظایر آنها باشد .

اورای حسی مانند احساس درد بخصوص در ناحیه شکم ، سوزش ، احساس سرما 

و گرما ، مور مور شدن ، خارش و گزگز و بی حسی .

اورای حواسی به صورت توهمات بینایی ، چشایی و بویایی .

اورای روانی به صورت وحشت ، ترس ، فراموشی ، منگی و بهت ، از دست دادن حافظه .

اورای احشایی به صورت دردهای شکمی ، اسهال ، تنگی نفس ، سرفه و نظایر آن .

در پایان حمله موقعی که شخص به هوش می آید ، هیچ خاطره ای از آنچه اتفاق افتاده

است ندارد و نسبت به آنچه پیش آمده بی اطلاعی کامل دارد . فقط احساس کوفتگی

و خستگی شدید می کند و اگر سابقه داشته باشد متوجه میشود که غش کرده است .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی .

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

در این نوع حمله ، کودک ناگهان در حالتی که هست ثابت می ماند ، فعالیت و حرکت

وی متوقف می شود ( آکی نیتیک) ، یا رنگ پریده به یک نقطه خیره می شود

و یا ممکن است تکانهای عضلانی مانند چشمک زدن ، پرش دستها و افتادن قاشق

و یا چنگال ، شانه انداختن ، دست تکان دادن (میوکلونیک) اتفاق افتد .

در این حالت بینایی و شنوایی وجود ندارد و بیمار چیزی حس نمی کند . پس از گذشت

2 تا 20 ثانیه مجددا فعالیت اولیه ادامه می یابد و شخص از آنچه در این مدت اتفاق افتاده

بی خیر است . این حالات اگرچه ظاهرا آرام هستند ولی چون غالبا تکرار می شوند

یادگیری کودک را مختل می سازند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

تالیف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

صرع روانی حرکتی یکی از انواع شایع صرع است و همیشه با از دست دادن هوشیاری

توام نیست . این نوع صرع با تغییرات خلقی مانند پرخاشگری ، بی قراری شدید ،

نا آرامی ، حملات انفجاری ، خرابکاری و حتی تجاوز و قتل و سرقت ممکن است همراه

باشد . در کودکان تغییرات خلق و خو بصورت بهانه گیری ، حساسیت ، ناسازگاری

در منزل و مدرسه و به هم ریختن نظم کلاس درس دیده می شود .

فردی که از کودکی دچار صرع است و در کودکی نیز تغییر حالت خلقی سریعی دارد

زود متاثر می شود ، حالت تهاجم و مردم آزاری دارد ، کودکان همسال را مرتبا مورد

آزار شکنجه قرار می دهد به همین علت بیشتر مورد توبیخ و تنبیه والدین و دیگران 

قرار می گیرد و این مسئله باعث احساس جدائی این کودکان با کودکان دیگر می شود .

بعلت حملات مکرر صرع و کاهش اکسیژن و تغذیه سلولهای مغز قدرت مقاومت در مقابل

عوامل مختلف از بین رفته و باعث واکنشهای غیر عادی و اختلال یادگیری کودک میشود .

این گروه به طور ناگهانی دچار خشم شده و حتی ممکن است کارهایی انجام دهند که

بر خلاف مصالح خود و دیگران باشد .

منبع :

روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : چهار شنبه 17 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

طبق آمارهای موجود 50 درصد کودکان مبتلا به صرع هوشبهری بین 100 تا 110 و در حدود

80 درصد هوشبهری بالاتر از 80 دارند . کودکان باهوش نیز در بین افراد مبتلا به صرع کم نیستند .

منبع :

روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی . 

مولف : دکتر بهروز میلانی فر

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

حمله تشنجی نوعی اختلال فیزیو پاتولوژیک حمله ای گذرا در کارکرد مغز است

که بر اثر تخلیه الکتریکی خودبخودی و مفرط نورونها ظاهر میشود . بیمار مصروع

به کسی گفته می شود که اختلالی مزمن با مشخصه حملات تشنجی عود کننده

دارد . حمله یا رویداد حمله ای به خود حمله تشنجی اطلاق می شود . دوره های

غیر حمله ای را می توان به پیش از حمله ، پس از حمله و بین حملات تقسیم بندی

کرد . علایم موجود در رویداد حمله ای ، در درجه اول تابع موقعیت مکانی منبع حمله

در مغز و الگوی انتشار حمله تشنجی در مغز است . علایم بین حمله ای تحت تاثیر

رویداد حمله ای و سایر عوامل عصبی _ روانی و روانی _ اجتماعی نظیر اختلالات

روانی یا عصبی همزمان ، وجود عوامل استرس زای روانی _ اجتماعی و صفات

شخصیتی پیش از بیماری است .

منبع :

خلاصه روانپزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

دو طبقه عمده حملات تشنجی عبارتند از : نوع کانونی ( پارسیل ) و نوع منتشر .

در حملات تشنجی کانونی ، فعالیت صرع گونه در مناطق موضعی مغز ایجاد می شود .

حملات تشنجی منتشر تمامی مغز را در بر می گیرند . 

منبع :

خلاصه روانپزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

ترجمه : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد