مشاوره و روانشناسی

حملات تشنجی منتشر تونیک _ کلونیک ، با علایم کلاسیک از دست دادن هشیاری ،

حرکات منتشر تونیک کلونیک اندمها ، گاز گرفتن زبان و بی اختیاری همراه است . 

هرچند تشخیص رویدادهای حمله تشنجی نسبتا ساده است ، اما حالت پس از حمله 

که با بازگشت آهسته و تدریجی هشیاری و شناخت مشخص می شود ، گاهی 

برای روانپزشک در بخش فوریت ها یک مشکل تشخیصی ایجاد می کند . دوره 

بیرون آمدن از حمله تشنجی تونیک _ کلونیک ، از چند دقیقه تا چندین ساعت متفاوت 

است و شکل بالینی شبیه برطرف شدن تدریجی دلیریوم است .

 

منبع :

خلاصه روان پزشکی . علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

نوعی از حملات تشنجی منتشر که تشخیص آن برای روانپزشک مشکل است .

حمله تشنجی صرع کوچک یا حمله غیاب نام دارد . ممکن است ماهیت صرعی

این دوره ها ناشناخته بماند ، زیرا تظاهرات مشخص حسی و حرکتی صرع ممکن

است وجود نداشته یا چنان جزئی باشند که نظر پزشک را جلب نکنند . صرع کوچک

معمولا در دوران کودکی و بین 5 تا 7 سالگی شروع شده و تا دوره بلوغ متوقف می شود .

قطع کوتاه مدت هشیاری که طی آن بیمار به طور ناگهانی تماس خود را با محیط از دست

می دهد مشخصه صرع کوچک است . اما با اینحال در طی این دوره ها بیمار بیهوشی

واقعی یا حرکات تشنجی ندارد . در موارد نادر ، صرع کوچک در دوران بزرگسالی شروع

می شود . در صرع کوچک بزرگسالی ممکن است دوره های سایکوتیک (روانپریشی)

ناگهانی و عود کننده یا دوره های دلیریومی که به طور ناگهانی شروع شده و خاتمه 

می یابند دیده شود . این علایم ممکن است با سابقه حملات افتادن یا از حال رفتن 

همراه باشد .

 

منبع :

خلاصه روانپزشکی .علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد

 





تاريخ : سه شنبه 16 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

حملات تشنجی کانونی به انواع ساده (بدون تغییرات هوشیاری ) یا مرکب (همراه با 

تغییرات هوشیاری) تقسیم بندی می شوند . کمی بیش از 50 درصد از اتمام بیماران

مبتلا به حملات تشنجی کانونی یا پارسیل به انواع مرکب ( کمپلکس) آن مبتلا هستند .

صرع کانونی مرکب ، شایعترین نوع صرع در بزرگسالان بوده که میزان ابتلای آن حدود 

3 در هزار است . حدود 30 درصد بیماران مبتلا به صرع کانونی مرکب دچار یک اختلال

روانی عمده مثل افسردگی نیز هستند .

 

منبع :

خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی . کاپلان و سادوک

بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : دو شنبه 15 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

کاربامازپین ( کاباترول ، تگرتول)

کلونازپام ( کلونوپین)

اتو سو کسیماید ( زارونتین )

گاباپنتین ( نورونتین )

لاموتریجین ( لامیکتال )

اکسا کاربازپین ( تریلپتال )

فنو باربیتال

فنی توئین ( دیلانتین )

پریمیدون ( مایسولین )

تیاگابین ( گابی تریل )

توپیرامات ( توپاماکس)

والپروات

زونیزامید ( زونگران )

 

منبع :

خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی کاپلان و سادوک

 بنجامین جیمز سادوک ، ویرجینیا آلکوت سادوک

مترجم : دکتر فرزین رضاعی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد





تاريخ : دو شنبه 15 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

بندورا معتقد است مشاهده به افراد امکان میدهد بدون انجام دادن هرگونه

 رفتاری ، یاد بگیرند . یعنی افراد از طریق مشاهده کردن رفتار دیگران یاد 
 
می گیرند . افراد با مشاهده کردن دیگران ، از دادن پاسخهای بی شماری
 
که ممکن است تنبیه به دنبال داشته یا تقویتی در پی نداشته باشند ، 
 
منصرف میشوند . اساس یادگیری مشاهده ای سرمشق گیری است .
 
یادگیری از طریق سرمشق گیری عبارت است از اضافه کردن به رفتار 
 
مشاهده شده و کسر کردن از آن و تعمیم دادن یک رفتار مشاهده شده
 
به موقعیت دیگر . به عبارت دیگر ، سرمشق گیری فرایند های شناختی را
 
در بردارد و صرفا تقلید یا کپی کردن نیست . سرمشق گیری از مطابقت دادن
 
اعمال فرد با دیگران فراتر است و بازنمایی نمادین اطلاعات و ذخیره کردن آن
 
بار یاستفاده در آینده را شامل میشود . 
 
چند عامل تعیین می کنند که آیا فرد در موقعیتی خاص از الگو یاد خواهد گرفت .
 
اولا افراد از کسانی که مقام بالایی دارند ، با کفایت و قدرتمند هستند بیشتر
 
از آنهایی که مقام پایینی دارند ، فاقد مهارت یا بی کفایت و ضعیف میباشند ،
 
سرمشق گیری می کنند . ثانیا ، خصوصیات مشاهده گر بر احتمال
 
 سرمشق گیری تاثیر می گذارد . افرادی که فاقد مقام ، مهارت ، یا قدرت هستند 
 
، به احتمال بیشتری سرمشق گیری می کنند . کودکان بیشتر از افراد مسن ،
 
و تازه کارها به احتمال بیشتر از افراد با تجربه ، سرمشق گیری می کنند . 
 
ثالثا ، پیامدهای رفتاری که الگو برداری می شود ، میتوانند بر مشاهده گر تاثیر
 
داشته باشند . هرچه مشاهده گر برای یک رفتار ارزش بیشتری قایل باشد ،
 
به احتمال بیشتری آن رفتار را فراگیری خواهد کرد .
 
منبع :
 
نظریه های شخصیت . تالیف : جس فیست و گریگوری جی فیست
 
ترجمه : یحیی سید محمدی
 
نوشته شده توسط : مهدی معتقد




تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

بندورا (1986) چهار فرایند حاکم بر یادگیری مشاهده ای را مشخص کرد :

 
توجه ، بازنمایی ، تولید رفتار ، و انگیزش .
 
1- توجه : قبل از اینکه کسی از الگو سرمشق گیری کند ، باید به او توجه
 
نماید . چه عواملی توجه را تنظیم می کنند ؟ اولا ، چون افراد فرصتهای 
 
بیشتری برای مشاهده کردن کسانی دارند که اغلب با آنها در ارتباط هستند
 
، به احتمال زیاد به آنها توجه می کنند . ثانیا ، الگوهای جذاب بیشتر از 
 
الگوهایی که جذاب نیستند ، مورد مشاهده قرار می گیرند . معمولا به 
 
شخصیت های محبوب در تلویزیون ، ورزشها یا فیلمها بیشتر توجه میشود .
 
در ضمن ماهیت رفتاری که الگو برداری می شود بر توجه افراد تاثیر می گذارد - 
 
آنها رفتاری را مشاهده می کنند که تصور می کنند برایشان مهم و با ارزش است .
 
2- بازنمایی : برای اینکه مشاهده به الگوهای پاسخ جدید منجر شوند ، این
 
الگوها باید به صورت نمادی در حافظه بازنمایی شوند . لزومی ندارد که بازنمایی
 
نمادی کلامی باشد ، زیرا برخی از مشاهدات به صورت تخیلی نگهداری می شوند .
 
با این حال رمز گردانی کلامی به فرایند یادگیری مشاهده ای سرعت زیادی می بخشد .
 
در ضمن ، رمز گردانی کلامی به افراد کمک می کند رفتار را به صورت نمادی مرور ذهنی
 
کنند . مرور ذهنی می تواند اجرای عملی پاسخ الگو برداری شده را نیز به همراه 
 
داشته باشد ، و این مرور ذهنی به فرایند یاد داری کمک می کند .
 
3 - تولید رفتار : بعد از اینکه افراد به الگو توجه کردند و آنچه را که دیدند به یاد
 
سپردند ، می توانند آن رفتار را تولید کنند . افراد در جریان تولید کردن بازنماییهای
 
شناختی به اعمال مناسب ، باید چند سئوال را درباره رفتار الگو برداری شده از
 
خودشان بپرسند : (( چگونه می توانم این را انجام دهم )) ؟ بعد از اینکه پاسخهای
 
مربوط را به صورت نمادی مرور کردند ، رفتار جدید را امتحان می کنند . آنها در حین
 
انجام دادن ، با این سئوال که (( مشغول انجام دادن چه کاری هستم )) ؟ خودشان
 
را زیر نظر می گیرند و سرانجام ، با این سئوال که (( آیا این رفتار را درست انجام
 
میدهم )) ؟ عملکردشان را ارزیابی می کنند . 
 
4 - انگیزش : یادگیری مشاهده ای زمانی خیلی موثر است که یادگیرنده ها 
 
برای انجام دادن رفتار الگو برداری شده ، انگیزش داشته باشند . توجه و بازنمایی
 
میتوانند به فراگیری یادگیری منجر شوند ، اما انگیزش  ،به اجرا گذاشتن آن رفتار 
 
خاص را تسهیل می کند . با اینکه مشاهده دیگران میتواند به فرد بیاموزد چگونه
 
کاری را انجام دهد ، اما آن فرد ممکن است میل به انجام دادن عمل لازم را 
 
نداشته باشد .
 
منبع :
 
نظریه های شخصیت . تالیف : جس فیست و گریگوری جی فیست
 
ترجمه : یحیی سید محمدی
 
نوشته شده توسط : مهدی معتقد 

 





تاريخ : شنبه 13 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

اعتماد به نفس در نوزادان و خردسالان :   

 

 

مقدمه :

 

کودکان برای رشد اعتماد به نفس نیاز به احساس سلامتی و امنیت دارند . 

وقتی که شما کودک تان را راحت می گذارید ، به گریه ها و نیازهایش پاسخ 

می دهید ، با او صحبت و بازی می کنید ، او می فهمد که دوست داشته میشود 

و برایتان مهم است . این اساس اعتماد به نفس است . کودکی که اعتماد به نفس 

دارد دوست دارد جستجو کنند و بیاموزد زیرا او می داند کسی او را دوست دارد 

و  همیشه با اوست  . وقتی که آنهابرای جستجو، چهار دست و پا از شما دور 

میشوند در موردی که به  شما  نیاز دارند میدانند شما از آنها مواظبت آنها 

خواهید کرد و این اساس یک تربیت خانوادگی سالم است .

 موقعیکه کودک شما  رغبت شما را در زمانیکه  چیز جدیدی را کشف می کند

 می بیند ( مثلا توپی را که پشت یک صندلی  غلتیده را پیدا می کند ) این او را 

وادار می کند که بیشتر و بیشتر جست و جو کند . همچنین داشتن اعتماد به نفس ، 

کودکان را برای این که آسانتر در موقعیت های گروهی  وارد شوند مانند  

مهد کودک و مدرسه آماده می کند .

آنها هر جا بروند احساس امنیتی را که شما به آنها داده اید را با خود می برند 

حتی موقعیکه شما با آنها نباشید .

 
 منبع : 
 

ترجمه مقاله زیر توسط مهدی معتقد  :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

یک : احساس سالم بودن و امنیت را پرورش دهید :

 

زمانیکه شما به گریه های کودکتان و سایر حرکاتش  پاسخ می دهید شما به

 او کمک می کنید که احساس سلامت و امنیت کند . برای مثال موقعیکه او

 نیاز دارد که آرام شود او را توی بغل می گیرید یا او با نشان دادن اسباب بازی 

روی کمد به شما با علاقه و عاطفه زیاد آن را به او می دهید .

این پیمان محبتی است بین شما و فرزندتان که احساس امنیت کافی او را شکل 

میدهد و برای جستجو کردن (کم کم ) از شما مستقل میشود . او آموخته که مطمئن

 باشد که شما همیشه برای او خواهید بود . این اطمینان به او اعتماد به نفس میدهد .

درباره کودکی که سوژه جالبی را در اتاق می بیند فکر کنید . کودک برای خزیدن 

بیرون از زانوی مادر برای بررسی کردن آن شی احساس امنیت می کند در 

صورتیکه بداند که مادرش هنوز برای او  خواهد بود اگر او نیاز به کمک داشته 

باشد یا بترسد .بعد از اینکه بیرون می خزد او به عقب برمی گردد  نگاه می کند 

گویا می پرسد آیا هنوز اینجا هستی ؟ آیا داری من را نگاه می کنی ؟

سپس وقتی که او به اسباب بازی می رسد ، دکمه روی آنرا فشار میدهد و صدای 

بلندی را تولید می کند . این صدا بچه را از جا می پراند و بسرعت به طرف 

مادرش برمی گردد برای اینکه راحتی و قوت قلب به دست آورد . و می بیند که

 مادر در کنارش هست و مواظب اوست .   و مادر ، دوباره کودک را برای روبرو

 شدن با ماجرای جدید تشویق می کند .

شما چه کاری می توانید بکنید :

 

یک مربی خانوادگی سالم برای بچه تان باشید . موقعیکه جستجوی او نتیجه میدهد ، 

بیشتر به او محبت کنید . تشویقش کنید که بیشتر به جستجو بپردازد .

به علایم بچه تان برای دوستی و راحتی جواب بدهید . این اعتمادش را به شما 

شکل میدهد .

بچه هایی که به مراقبانشان اطمینان می کنند احساس امنیت می کنند وجرات می کنند

 که از مردم و محیط اطرافشان بیاموزند  .

 
منبع :
 
 ترجمه مقاله زیرتوسط مهدی معتقد  :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

دو– به کودکتان کمک کنید تا احساس خوبی درباره خودش و تواناییهایش

داشته باشد :

 

احساس خوب درباره خودش و تواناییهایش (من می توانم این کا را انجام بدهم ) 

دو جز خیلی مهم برای رشد اعتماد به نفس در کودک هستند . این کارهایی که 

شما انجام میدهید می تواند به احساس امنیت و دوست داشته شدن کودک تان 

کمک کند همچنین احساس خوب او را در مورد خودش بوجود می آورد . 

این پاسخدهی مناسبی برای نیازهایش ، و بارش عشق و عاطفه برای

او است . این به کودک تان اجازه میدهد که بفهمد مورد توجه و با ارزش است 

و اعتماد به نفسش را بسازد .

وقتیکه کودکان در انجام یک وظیفه موفق شدند یک مهارت جدید را پیدا کردند ، 

آنها یاد می گیرند  توانایی انجام آن کار را پیدا کرده اند . . شادی کودکی را مجسم 

کنید وقتی که او دکمه صحیح را فشار میدهد و خرس نمایش داده میشود . تصور کنید 

شادی بیشتر او را وقتیکه مادر یا پدرش به او توجه می کنند و به او می گویند چه کار 

خوبی کردی که این مسئله را حل کردی .

احساس مثبت عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان از طریق بازی و تعاملاتی که آنها 

با بزرگسالان در زندگی شان دارند رشد می کند . والدینشان و دیگرانی که بچه آنها 

را دوست دارد به آنها پیامهایی مانند این می دهند : شما باهوش هستید . شما در 

حساب کردن بعضی چیزها خوب هستید دوستتان داریم ما رو شاد می کنید .

 ما از بودن با شما لذت می بریم . این پیامها احساس خویشتن کودک را رشد میدهد .

 

شما چه کاری می توانید بکنید :

 

به کودکتان نشان دهید چه قدر عاشقش هستید زیاد به او لبخند بزنید ، در آغوشش 

بگیرید و او را ببوسید . به اکتشافات کودک رغبت نشان دهید . مثلا : شالی که 

صورت من را مخفی کرده بود را از روی صورتم  کشیدی . من اینجام . مامان 

رو پیدا کردی !

 
منبع :
 
 ترجمه مقاله زیرتوسط مهدی معتقد :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد

سه : به بچه تان کمک کنید که بتواند یک مشگل گشای خوب باشد :

 

وقتی که کودکتان می خواهد کار جدیدی را انجام بدهد شما می توانید تنها با 

کمک کردن به او نه انجام دادن آن به او کمک کنید که اعتماد به نفسش رشد کند .

 همینطور وقتی که بچه تان با یک مشکلی مواجه می شود ، دخالت نکنید .

 

شما چه کاری می توانید بکنید :

 

وقتی که کودکتان می خواهد یک  قطعه گرد را در یک سوراخ جا بدهد و یا موقعیکه

 او می خواهد بایستد به او کمک کنید .

در فعالیت هایی که برای کودک تان دشوار است به او کمک کنید . 

این بدان معنی است که این کار بیشتر از آنکه برای بچه جالب باشد سخت است اما

در حد توانایی اش است .

برای مثال : کودک تان در ذهن خود این مسئله را حل کرده که کدام دکمه اسباب 

بازی اش را فشاردهد که حیوان مورد نظرش نمایان شود .  در مرحله بعد یک

 اسباب بازی به او بدهید که وسایل مختلفی دارد (نه فقط یک دکمه) که شکل حیوانات

 را ظاهر کند .

بوسیله کلمات و خطوط چهره تان کاری را که کودک تان دارد انجام می دهد تایید کنید .

 شما روی یک چیزی به سختی دارید کار می کنید که آنرا به اتمام برسانید .

وقتیکه او موفق می شود شما نیز در لذتش سهیم می شوید .

ترجمه مقاله زیرتوسط مهدی معتقد :

 Promoting Your Baby's Growing Self-Confidence - Zero to ...

 

National Center for Infants, Toddlers and Families





تاريخ : چهار شنبه 10 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط مهدی معتقد